Tagasivaade EDA2024 konkursi graafilise disaini kategooriatele

Disainiauhindade artiklite sarjas vaatame tagasi EDA2024 konkursile.

Eesti Disainiauhindade 2024. aasta konkursi graafilise disaini valdkonnas sai töid esitada järgnevatesse kategooriatesse: identiteet, liikuv pilt, pilt, disain ruumis, pakendidisain, graafiline kommunikatsioon, trükised, sahtlitööd.

Kuna kategooriaid oli üksjagu, on ka kokkuvõte parajalt pikk. Lisaks žürii* üldisemale tagasisidele iga kategooria kohta keskendume artiklis ka eraldi kõikidele nominentidele ja laureaatidele, nii et põnevust peaks jätkuma lõpuni lugemiseks!

Foto: Aron Urb

Eesmärk on jõuda rahvusvahelisele areenile

EDA2024 konkursi graafilise disaini auhindade peamine ülesanne on näidata, mis on tase. See on ekspertide koondvaade headest disaininäidetest, mille hindamisel on juba arvesse võetud ühiskonna väärtuseid ja eetilisi parameetreid. „Oluline on, et kullatud tööd peavad ka teiste kultuuriruumi disaineritele olema arusaadavad ja üllatavad – eesmärk on ju jõuda rahvusvahelisele areenile!“ toob välja žürii liige Markko Karu.


Identiteet (corporate brand identity)

Kuna traditsioonilise reklaami tähtsus on ühiskonnas vähenenud, on bränd ja brändi identiteet selle funktsiooni osaliselt üle võtnud. Identiteedi kategooria oli graafilises disainis vaieldamatult kõige mahukam kategooria üldse. „Seetõttu jäi ka väga palju häid töid shortlistist välja ja valik tuli teha laiematel alustel kui lihtsalt kutsemeisterlikkus,“ kommenteerib žürii liige Margus Tamm*.

Vahel piisab vaid ühest detailist, mis toob esile olulise – kategooria laureaadi Vormsi (esitaja AKU) puhul oli selleks nurgeline, karm font, millega oli suudetud kokku võtta väikese saare elu ja olemus. Vormsi projekt on väga inspireeriv ja loodetavasti saavad ka teised väikesed kogukonnad siit indu mõelda suurelt.

Julgete ja eristuvate projektidena tõusid esile nii Unda AKUlt kui Nähtamatu võitlus Margus Tammelt. Visuaalselt rikkaliku filmi „Nähtamatu võitlus“ reklaammaterjalid inspireerisid žüriid mängulisuse ja hea teostusega. Unda festivali visuaalne identiteet esitas justkui väljakutse disaini piiridele, eristudes sedasi teistest retrohõngulistest muusikasündmustest.

Tartu 2024 Laulu- ja tantsupidu AKUlt on unikaalse ja meeldejääva visuaalse identiteediga - üheaegselt nii lihtsad kui keerukad floramotiivid põimingus peente graafiliste detailidega.

Hable loodud visuaalne identiteet Interstudiole köitis oma läbimõeldusega ning asjakohaste detailidega, mis olid hästi teostunud ka päris elus.

Pilt: Hable, Interstudio


Liikuv pilt (motion graphic)

Liikuva pildi kategooria oli küll vähem esindatud, aga tulevikku vaadates saab eeldada, et just see kategooria võtab graafilises disainis kesksema koha. Siinkohal ka üleskutse – tase on küll kõrge, aga sellesse kategooriasse kindlasti mahub töid juurde ja hoolimata juba hetke Eesti animatsiooni tugevatest tegijatest on siin lihtne esile tõusta. 

Kategooria laureaat Wois Tolmult üllatas väga tugeva ja samas minimalistliku loojutustusega. Wois on oma mõtete ja ideede salvestamise platvorm, millele loodud onboarding video on uutele kasutajate teejuhiks ning konto seadistamise hõlbustamiseks.

Tihti on liikuv pilt osa brändi identiteedist või suuremast projektist. Nii ka näiteks Nanomaterjal nr. 399 animatsioon, autor Joosep Volk – olles visuaalselt lööv ja müstiline, kannab siinne videolahendus suuremat tähtsust koos juurdekuuluva kunstiinstallatsiooniga.

Detailirohkuse ja huumoriga paistis silma saatesarja Eesti (täielik ja kontrollitud) ajalugu liikuva pildi osa Joonmeedialt.


Pilt (photo, illustration)

Illustratsiooni kategooria tööd on meeldivalt mitmekesised. Korporatiivne Memphis-stiil teeb ruumi mängulisusele ja sürreaalsemale kujutlusele. Näha on trendi traditsiooniliste käsitöötehnikate kasutamiseks, olgu selleks linoollõige või kollaažid. Žürii liige Pauline Marie Korp unistab, et isegi rohkem oleks tahtnud selles kategoorias näha erinevaid tehnikaid: „Loodan, et järgmistel kordadel on veelgi enam kunstnikke osa võtmas!“.

Tugevamate projektidena torkasidki silma pigem käsitsi tehtud illustratsioonid kui fotod ja fotokollaažid. „Mõistagi mõjutab antud kategooriat see, et ühtäkki on generatiivse AI abil põhimõtteliselt igaühel võimalus luua rikkalikke ja viimistletud visuaale. Postiivne on, et selle müra taustal eristuvad just eksperimenteerivamad ja isikupärasemad illustraatorid!“ kinnitab žürii liige Margus Tamm.

Kategooria võidutööks valitud Kadri-Maria Külaotsa illustratsioonidega raamat „Maie ja Mummi“ ongi hea näide käsitööst. Rebitud paberi tehnikas ruumiliselt mõjuvad pildid mõjuvad ühtaegu lihtsalt ja intrigeerivalt. Kindlasti äratab selline visuaal huvi ka lastes antud tehnikaga sügavamalt tutvust tegema.

Käsitöövõtet kasutab ka nominentide hulka jõudnud Neway Sauga Kaluriküla illustratsioonides. Nostalgiast ja autentsusest pakatav bränd, mille visuaalne stiil on saavutatud linoollõikes piltidega. 

AKU loodud Tartu visuaalse identiteedi illustratsioonid on inspireeritud tänavakunstist – sõbralik ja äratuntav stiil ning mänguline lähenemine suure omavalitsuse brändingule. Kirsiks tordil on pildikeele sürrealistlik huumor.

Tähelepanu äratas ka Kristina Tordi (Tort ja Tort OÜ) piltidega raamat Literally Estonian, mis jõudis nominatsioonini nii EDA2024 pildi kui trükise kategoorias. Väga lahe ja omanäolise pildikeelega töö hakkas eriti silma välismaistele žüriiliikmete.

Liisi Grünbergi illustratsioonide karakteristika Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide festivalile tantsiskleb hirmu ja naeru piiril, jättes vaataja meeldivalt segadusse.


Disain ruumis (spacial design)

Hästi disainitud ja avalik ruum on aluseks meeldivale ja vastastikku lugupidavale ühiskonnale. Arhitektuuri kõrval saab avaliku ruumi parandamiseks palju ära teha ka graafiline disain. „See oli kategooria, mis mind väga rõõmustas! Oli ägedaid projekte – ei ole enam ainult näitused, ka haiglad ja koolid väärtustavad kvaliteetset graafilist ruumilahendust.“ kinnitab Markko Karu. Kokkuvõtvalt saabki öelda, et kõik nominendid olid ühtaegu kvaliteetsed ja tähelepanu väärivad projektid.

Motori Miia Milla lastemuuseumi ruumilahendus oli hästi teostatud ja armsas värvigammas. Näituseprojekt „Kohalik ilu. Tallinna Juveelitehas“ Ruum 414 poolt võlus suurepärase tüpograafiavaliku ja elegantsete ruumielementidega, mis eksponaate esile tõstavad. Nii viida- ja keskkonnagraafika Kuressaare Hariduse koolile Sasu Stuudiolt kui kaks eelnevat kirjeldatud nominenti pälvisid tähelepanu kutsemeisterlikkuse eest.

Pilt: Motori Miia Milla lastemuuseumi ruumilahendus


Näitus Maast linnaks / From Excavation to Elevation on justkui kunstiprojekt, justkui tootmine. “Tõstaksin seda projekti esile, kuna siin on tegemist sisuliselt loovuurimusliku lähenemisega. Seda annab hästi edasi graafiline lahendus, mis rõhutab protsessikesksust ja jätab otsad teadlikult lahtiseks, vaatajale edasi mõtlemiseks.” rõhutab Margus Tamm.

Kategooria laureaat Tireli-tareli-tiit Marju Tammiku + Unt / Tammiku teostuses on väga suure mõjuga ning veatult teostatud projekt. Tartu Ülikooli kliinikumi lastekliiniku seinad on nagu tühi lõuend, mis on inspireerinud seintele joonistama – väga hästi on ära tabatud kohaspetsiifilisus. Tulemuseks on visuaal, mis muudab haigla sõbralikumaks ja annab patsientidele lootust ning rõõmu. Igati kulda väärt!


Pakendidisain (package)

Pakendidisainis valitses pikka aega trend, kus laiemale tarbijaskonnale suunatud toodete visuaal „elas“ turvalises tsoonis, läbimõelduma ja mängulisema kujundusega julgesid silma paista vaid väiketootjad. Õnneks on see mõtteviis muutunud ja kaasaegne tarbija ootab personaalsemat ja sealhulgas keskkonnasäästlikku disaini.

Nii saabki pakendi kategoorias järjest enam hinnata seda, kui disain on suudetud kliendile väärtuslikuks teha lisaks kujundusele ka muus mõttes – näiteks on ressursse säästlikult kasutatud või materjali ja pakendi suhe loob uue potentsiaali. Selles võtmes paistis silma nii kategooria võitja Värska kui NordTempeh oma käsitöövõtmes pakendiga Unt/Tammikult. Viimasel mõjus eriti värskendavalt pakendil kasutatud tüpo ning kooskõla pakendi ja toote enda vahel. 

Tartu Milli kuivainete seeria pakendid Meelis Mikkerilt ning FoodStudio Reflexilt on mõlemad hästi läbimõeldud ja meisterlikult teostatud pakendid. Tartu Milli kuivained mängulises ja seikluslikus võtmes on toredalt üllatavad nii argise tootekategooria puhul. FoodStudio plakatlikkus ja julgus minna nii minimalistlikuks torkab eriti hästi silma poeruumis.

Parim näide ühisloomingust, kus disainiprotsess hõlmab koostööd kohalikega, on projekt Eriliselt loodud Optimistilt. Lihtne, käepärastest vahenditest templite lahendus võimaldab Pahkla Camphilli küla elanikel osaleda toodete pakendamises vastavalt oma võimetele ja annab nende igapäevale tähenduse. 

Laureaat, Värska Originaal klaaspudel Kontuur Leo Burnettilt, on stiilne ja ajatu. Žürii tunnustas ning hindas väga terviklahendust – tore, et disainitiim on läinud kaugemale etiketist ning loonud armastatud kaubamärgile pakendi, mis teda väärib.

Pilt: Kontuur Leo Burnett, Värska Originaal klaaspudel


Graafiline kommunikatsioon (graphic communication)

Graafilise disaini ainulaadne võime – näidata pildiga sõnalist ja vastupidi – on muutunud praegusel sotsiaalmeedia ajastul eriti aktuaalseks. Möödas on ajad, mil plakat pidi olema koheselt köitev ja teave tuli edastada ühemõtteliselt. Graafiline disain sõnumi vahendajana julgeb olla keerulisem ja avatum.

Pauline Marie Korp julgustab suhtuma graafilise kommunikatiooni kategooriasse avatuma pilguga: "Kuigi kategooria on lai, on esitatud tööd enamasti sarnased ja väga kunstilised. Žürii utsitab vaadama kategooriat ka teistest vaatenurkadest, mis esindaksid enam graafiliste disainerite igapäeva tööd ja vaeva. Näiteks on vähe töid infograafikast. See võiks siin kategoorias palju suuremalt tähelepanu all olla!“. 

Nominentide sekka jõudnud kaks projekti Margus Tammelt – Ellamaa elektrijaama sajand ja Metsavaimud masinas – on mõlemad tugevad tüpo-põhised tööd. Ellamaa elektrijaama sajandi puhul on lisaks näha stiilse ajaloolise tüpograafia taaskasutust.

Kaasaegse kunsti galerii Punctum visuaalne identiteet Newaylt on tundlik ja suhestub hästi eksponeeritavate teostega. 

Eesti suurimale ja vanimale tattoo- ja elustiilimessile loodud bränd Kultuurikihtide vahel Optimistilt on huvitav kombinatsioon kaasaegsest ja arhailisest, pannes globaalse alternatiivkultuuri kohalikku konteksti. Mõjus ka selge ja lihtne infoedastus – koheselt sai aru, millega on tegemist.

Kategooria võitja, projekt Circular material? Kirjatüüp OÜlt näitab, et disain on avatud julgele eksperimenteerimisele ja filosoofilisele refleksioonile. Leidlik plakatilahendus, mis kutsub meid ümbritseva igapäevase keskkonnaga lähemalt tõtt vaatama.


Trükised (editorial)

On selge, et trükised ei kao kuhugi – digitaalne maailm on äratanud lausa igatsuse füüsilise puudutuse järele. Kui mõned žanrid trükiste kategoorias on ehk välja suremas (kas keegi mäletab ettevõtete aastaraamatuid?), siis on ka neid, mis just õitsema puhkenud - näiteks kunstialbumid.

Kuigi kõik nominendid olid siin kategoorias tugevad, on ruumi enamaks: julgustaks järgnevateks aastateks rohkem filosofeerima trükiste olemuse üle ning esitama eksperimentaalsemaid ja vimkaga trüki- ja raamatuprojekte, väiketiraaže, huvitavaid lahendusi.

Rahvusvahelise uurimisprojekti tulemusi koondava raamatu Beyond Matter, Within Space AKUlt hindas žürii kulla vääriliselt. Silma jäi mahuka materjali arusaadav esitlusviis. Kujundus on uurimisteemale sobivalt pigem vaoshoitud, lastes samal ajal mängulisusel ja ikonoklasmil taustal koostoimida.

Ruum 414 poolt jõudsid nominentide hulka kaks projekti. Sürrealism 100. Praha, Tartu ja teised lood … on hästi teostatud luksuslik kunstiraamat. Disaini seisukohast on huvitav ja ebatavaline valik läheneda sürrealistlikule kunstile läbi modernistliku disainikeele. Tugeva tüpograafiaga ja maketiga paistis silma ka Kaubamaja Hooaeg ajakiri. “See on väga hea näide, kuidas ka ühe praktilise asjaga on võimalik kunstiraamatute seas silma paista!”, kinnitab Markko Karu. 

Polaari esitatud Maie ja Mummi, mis on ühtlasi EDA2024 konkursi pildi kategooria kulla võitja, hakkas silma siingi - raamat, mis äratab täiskasvanuski sisemise lapse ja mille tahad ikka ja jälle kätte võtta. 

Ka Literalli Estonian Tort & Tort OÜlt jõudis shortlisti nii pildi kui trükise kategoorias. Eesti keelt ja kultuuri tutvustav humoorikas raamat keelemängude ja lõbusate illustratsioonidega on tore näide lihtsast esteetikast, kus väheste vahenditega on lustlikud mõtted raamatuks vormitud.


Sahtlitööd (concept works)

Võib-olla on sahtlitööde kategooria esitajate suhteliselt väike arv hea märk: märk sellest, et enamik põnevaid ideid viiakse ellu ja nad saavad päris projektideks. Siiski on hea meel tõdeda, et ka siin esitajaid jagus – kõik kolm olid väga tugevad tööd, mis avardasid graafilise disaini piire.

Margus Tamm tõstab esile kategooria võitjat, Mart Andersoni projekti Multi-colored stencil lettering: „Mart Andersoni tüpo-mäng on hea näide sellest, et disainer eksperimenteerib enda lõbuks!“. Avastusretk graafilise disaini maailmas disaini enda nimel on just see, mida kategooria ootab.

Velveti esitatud visuaalne identiteet Kultuurilise mitmekesisuse aastale ja Eesti Keele Instituudi esitlusboks olid mõlemad tugevad ideed. Esitlusboks mõjus toredalt oma modulaarsusega ja järjest arendatavate võimalustega.


Disainiprojekte võiks rohkem lahti mõtestada ja nende tähendust märgata

EDA2024 graafilisse disaini esitatud tööde arvu poolest oli mahukaim identiteedi kategooria. Suur tööde arv antud sektsioonis näitab meie enda turu nägu - keerukamates ja ressursimahukamates kategooriates projekte napib, sest taolisi tellimusi on vähem. Oluliseks muutub oskus disainiprojekte rohkem lahti mõtestada ja nende tähendust märgata. “Suur osa disainist, ka graafilisest, on meie ümber - meie igapäev, seal hulgas sotsiaalmeedia. Ka neid projekte tahaks näha disainiauhindadel, näiteks liikuva pildi kategoorias. Või infograafika töid graafilises kommunikatsioonis,” ootab žürii liige Pauline Marie Korp.

Edasistel EDA konkurssidel soovitabki ta mõelda peale identiteedi teiste graafilise disaini kategooriate peale, kus on ruumi projektide esitamiseks ja milledes on suurem võimalus esile tõusta.

Samuti peaks tähelepanu pöörama esitatud projektide ja tööde kõrvaltvaatajale arusaadavuse põhimõttele - eesmärk on kirjelduses tuua välja antud projektis hindamist vääriv ja oluline, mitte keskenduda kliendi kirjeldamisele. “Järgmistel disainiauhindade konkurssidel ootaks väga, et ka žürii liikmete jaoks oleks töö hindamine tehtud meeldivaks - esitatud projekti case on üles ehitatud, välja on toodud taustalugu ning on arusaadav, miks mingid valikud on tehtud, mida sümbolitega edasi antakse,” on Pauline Marie Korp juba ootevalmis.

///

Disainiauhindade artiklite sarjas vaatame tagasi EDA2024 konkursile.

ADC*E graafilise disaini žürii hindas kaheksat kategooriat: identiteet, liikuv pilt, pilt, disain ruumis, pakendidisain, graafiline kommunikatsioon, trükised ja sahtlitööd.

* Kategooriat hindas rahvusvaheline žürii koosseisus Aadam Kaarma, Margus Tamm, Markko Karu, Jane Oblikas, Elina Brunfeldt, Pauline Marie Korp. Žürii otsused langetati hääletuse tulemusena. Kui konkursile esitatud töö osas võis eeldada žüriiliikme huvide konflikti, siis žürii liige taandas ennast komisjoni tööst.

Iga kahe aasta tagant väljaantavaid Eesti Disainiauhindu korraldab Eesti Disainikeskus koos Eesti Disainerite Liidu, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga.

www.eestidisainiauhinnad.ee