Disainikeskuse inspiratsioonireis Poola

Poola plakatibiennaal. Foto: Ingrid Pjatkovskaja


Igal aastal käib Eesti Disainikeskus grupi disaineritega Eesti disainibüroode võrgustikust inspiratsioonireisil mõnes Euroopa linnas uusi mõtteid kogumas. Ettevõtmise eesmärk on külastada erinevat tüüpi disainibüroosid, kuulda, kuidas nad töötavad, milliseid meetodeid kasutavad, millised on kohalikule disainiskeenele iseloomulikud jooned ning ka probleemid ja muidugi ka tutvuda nende töödega. Teine pool sellest on võimalus reisida koos teiste Eesti disainibüroodega, et ka teineteist reisi jooksul paremini tundma õppida ning seeläbi ka meie enda disainikogukonda lähendada.

Oleme varasemalt külastanud juba Helsingit, Stockholmi, Berliini ja Barcelonat ning sel kevadel võtsime ette reisi Varssavisse, Poola. Meiega olid kaasas Refleks, Velvet, Bynew, Ruutu6 ja Redwall Digital. Poolas viibisime 3 päeva. Selle aja jooksul külastasime viit kohalikku disainibürood, kohtusime Poola Disainiauhindade ja Poola graafilise disaini nädala peakorraldajaga. Kuna meie reis oli planeeritud ajale, mil Poolas toimus ka Poola plakatibiennaal, võtsime osa ka nendest sündmustest ja väga mitmetest erinevatest plakatinäitustest. Samuti käisime uudistamas Varssavi tuntud Neooni Muuseumi, kus on ülevaade Külma Sõja aegsetest neoonsiltidest ja muudest elektro-graafilistest artefaktidest, mis sel ajal Poolas väga levinud olid.

Esimesena külastasime disainibürood Huncwot, mis on auhinnatud veebidisainibüroo. Reis algas väga tugeva tasemega stuudios, kelle töid oli väga põnev uurida. Nagu ka hiljem muudes büroodes kuulsime, on Poola disainibüroodel tihe koostöö just kultuuriasutustega ning eelkõige just paljude erinevate muuseumitega. Seda kinnitas ka Huncwot, kuigi nende puhul moodustavad kultuuriasutused ja muuseumid vaid 10% käibest ,on see nende põhieesmärk ja olulisim osa portfooliost, selleks et seda aga väga hästi teha, tuleb siiski 90% ajast teha kommertslikumaid projekte. Seega tutvusime nii Poola suuremate ja väiksemate muuseumite ja teatrite kõrgetasemeliste veebisaitidega, aga seal kõrval ka näiteks Cheetose ja Pringlesi kodulehtedega.

“Olen näinud Behance'i keskonnas nende töid, kuid kunagi ei vaadanud, et kust firma pärit on. Väga tore üllatus oli avastada, et sellisel tasemel professionaalid Poolast. Kontor avaldas ka muljet, nii erinev ja kodune.” Ingrida Pjatkovskaja, Ruutu6.

Edasi läksime ühte pisikesse keldrisse, kus asus stuudio Pangeneratori kontor ja töökoda. Pangenerator on Poola olulisem disainistuudio, kes on keskendunud uue meedia lahendustele ja konkreetsemalt just interaktiivsete installatsioonide välja töötamisele. Stuudios on püsivalt tööl neli disainerit ning kui uurisime, mis taustaga inimestest nende meeskond koosneb, et nii eriliste tulemusteni on jõutud saime vastuseks: jazzmuusik, graafiline disainer, filosoof ja insener, mis kokkuvõttes ongi ehk väga loogiline https://vimeo.com/pangenerator

“Kohtusime inimestega kellel silmist näha, et tegelevad tööga mida armastavad. Tuletas meelde, et peaksin isegi tihedamini kastist välja mõtlema.” Andra Seepter, Reflex

“Väga huvitava asukohaga kontor - vanas juustutehases naiste pesuruumis. Mõnus vaib ja oli tunne, et tüübid naudivad seda, mida teevad. Muljet avaldas ka see, et Cannes Lion oli vana muusikamaki peal tolmu kogumas. Minu jaoks näitas see seda, et tööd ei tehta auhinna nimel vaid passioni nimel “ Ingrida Pjatkovskaja, Ruutu6.

Päeva lõpetasime disainibüroos nimega TYPE2, kes nimest hoolimata tüpograafiaga otseselt ei tegele vaid pigem on keskendunud brändingule ja trükistele. Küll aga on hea tüpograafia kasutus disaineritel pidevas fookuses. Nende tehtud töid nägime linnapildis pidevalt, kuna TYPE2 tehtud on nii kohalik transpordisüsteemi identiteet (mis olla üsna valulik protsess olnud) kui Rahvusmuuseumi visuaalne identiteet, mis samuti päris mitmel pool pildis oli ja silma jäi.

“Väga soe vastuvõtt. Põhjalikult jutustati projektide rõõmu-ja murekohtadest. Linnapildi paremaks muutmine peaks iga disaineri südameasi olema.” Andra Seepter, Reflex

UVMW disainibüroos. Foto: Ken Oja.


Kui tihti graafilise disaini ja brändingu büroodes püütakse leida tasakaalu – nt eelkõige tahaks tegeleda disainiteemadega, aga vahel peab ka mõningaid reklaamiprojekte tegema, siis UVMWs oli see dünaamika pigem disaini ja kunsti vahel. Nende enda sõnul, kuigi disainitööd neile samuti meeldivad, teevad nad pigem disainiprojekte raha pärast, et saadud tulu siis kunstiga tegelemisse suunata. See peegeldub palju ka nende töödest, mis on just klassikalisemast kujutavast kunstist inspireeritud. Kontoris on ka galerii ja töötuba, kus kunstnikud saavad tööd teha.

“Väga äge maalistuudio ja idee korraldada maalinäituseid. See on põnev, et kontoris on koht, kus saab päriselt oma käega midagi loovat teha. Portfoolios oli palju huvitavaid lahendusi ja seda just ka materjalikasutuse osas.” Kaire Pettai, Reflex

UVMWst lahkudes öeldi meile, et me oleme küll väga uhked, et meil on oma kunstigalerii, aga kui te nüüd lähete Mamastudiosse, siis nendega võistelda on raske, kuna neil on lausa oma hotell.

Seega liikusimegi edasi Mamastudiosse, kelle kohta olime kõigist eelnevatest büroodest väga palju positiivset kuulnud. Tegu oli samuti graafilise disaini bürooga, mis on Varssavis tegutsenud juba 15 aastat, kellel tõepoolset nüüd on ka oma majas pisike hotell, mille nad otsast lõpuni Poola disainiga sisustanud on ning sellest tõeliselt hubase keskkonna loonud. Disainibüroodest on Mamastudio oma ca 12 inimesega ehk üks suurimaid ja olulisemaid. Vastuvõtt oli erakordselt kodune ning kohvitassi taga arutlesime ca poolteist tundi stuudio arengu, õpitu, kohaliku disainimaastiku ja nt disainiauhindade olulisuse üle. Tasub ka märkida, et Poola Disainiauhindu antakse sel aastal välja esimest korda ja kogu projekti ja žüriitöösid on juhtimas just mitmed inimesed, kellega nendes stuudiotes kohtusime.

“Mulle jättis kõige sügavama mulje Mamastudio. Ilmselt ühelt poolt selletõttu, et meie profiiilid olid väga sarnased. Nii teemad ja suhtumine. Nende tööd olid minu jaoks väga põnevad. Meeldis nende mitmekesisus – käsitöö mäesuuskadest kuni sisekujunduseni.” Kaire Pettai, Reflex

“Michael Pawlik jättis nii meeldiva tunde et ei tahtnud lahkuda :D Mõnus keskkond, mõnusad inimesed. Samamoodi oli tunda, et inimesed on südamega töös - kõik koos töötanud juba palju aastaid. Tore, et kohapeal on vähe töötajaid - sisekliima on siis ka kodusem. Eriti avaldas muljet, et neil on kokkamise kohustus - igaühel oma kindel päev. Meeldis nende stiil ja käekiri - puhas ja ajaga kaasas. Ingrida Pjatkovskaja, Ruutu6

Kokkuvõttes on Poola disainivaldkonnas põnevad ajad ning mitmeid väga tugevaid büroosid. Fookus on ehk üldiselt pigem konseptuaalsematel lahendustel ja klientideks väga tihti just erinevad kultuuriasutused, erasektori projektid pidid pigem olema väikeste eelarvetega. Visuaalse disainikeele ja suhtumiste poolest, võrreldes varasemate reisidega, meenutas Varssavi vast Berliini disainiskeenet kõige enam.
Võrreldes varasemate külastustega oli Poola disainibüroode vastuvõtt ehk isegi kõige soojem, kõigil oli huvi ka muul ajal kohtuda, koos aega veeta ja disainiteemade üle arutleda. Vaikselt haub nende peas ka reaalne plaan juba varsti üheskoos ka Eesti disainibüroodele külla tulla, seega tundub et saime ka neid inspireerida.

“Always concentrate on one thing, be really good at that – you will succeed and be noticed outside as well!”  Huncwot

Vaata reisipilte siit:  

Loe, mida arvas reisist Redwall büroo: https://bit.ly/2ICNP6z

Inspiratsioonireis Varssavisse sai teoks koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega, programmi valmimist toetas Euroopa Liidu Regionaalarengu Fond.