Tagasivaaade EDA2024 konkursi veebidisaini ning digitaalsete toodete ja rakenduste disaini kategooriate projektidele

EDA2024 konkursile esitatud digikategooria tööd üllatasid positiivselt – väga palju oli väga häid projekte. Tavapärase mustri asemel, kus laekunud projektide ülevaatamisel tõuseb kohe pinnale paar tugevamat tegijat, oli sel korral väljakutse juba nominentide listi kokku panemine. Saab öelda, et digitöödes on viimasel paaril aastal näha kvaliteedihüpet.


Veebidisaini töödes on näha uut taset

Veebidisainis nähakse vaeva nii sisu kui vormiga. „Lisaks hea projekti eeldustele - kasutajakogemus ja selgus - on töödesse ilmunud ka craft: tehniline teostus, disain, tekstid, foto, video ja visuaal kooskõlas UXiga. Need kaks poolt kokku annavadki suurepärase tulemuse ja uue taseme!“ toob välja hindamisele tagasi vaadates žürii esimees Kristian Lember.

Veebilehe hindamisel on oluline, millises kontekstis leht on tehtud – kuidas lehe sõnum oma valdkonnas esile tõuseb. Siin on headeks näideteks nominentide hulka jõudnud Duo Volte ja Sauga Kaluriküla veebid, mõlemad Newaylt. Neil mõlemal on hea selge sõnum, mis kandub saidi olemusse. Nad töötavad hästi oma kontekstis, disain aitab sõnumit võimendada ja design craft detailid paistavad silma.

Duo Volte püüdlus pakkuda oma klientidele hetki, mis mõjuvad kosutavalt keelele ja meelele, tuleb veebis selgelt välja. Lisaks hästi komplekteeritud tervikule ja visuaalset naudingut pakkuvale tuuakse välja veebisaidil uidates tekkiv tunne: “tahan sinna minna!”.

Sauga Kaluriküla koduleht oli konkursil sümpaatne üllatus – tavapärasest ootamatu valdkond sellisel heal tasemel brändingu ja veebi jaoks. Tunnustust saab Sauga Kaluriküla selge ja eristuv identiteet, mis on veebis väga hästi elama pandud. Märksõnadena jäävad kõlama: hästi koostatud, kutsuv, asjakohane.

Väga kvaliteetse veebiga paistab silma Founders Pledge AKUlt. „Otsast lõpuni läbimõeldud, samal ajal aitavad kelmikad nüansid tähelepanu tõmmata olulisele,“ toob välja Helen Susan Selirand. Lisaks teema olulisusele kõnetab, et sait on tehtud globaalses võtmes ja jätab väga tõsiseltvõetava mulje, täiendab Oliver Oberg.

Omanäolisena paistis silma ja eristus Non-Linear Studio veebileht, mis räägib edukalt stuudio võimekusest ja tugevustest teostatud projektide kaudu. Tegemist on hästi arusaadavalt nišiveebiga ja see mõjub nende sihtrühmale.

Veebidisaini kategooria võitis Silen (disainilahendus DUX). Silen paistis silma kui kõige terviklikum töö. Läbinud põhjaliku brändiuuenduse, arendati Silenile sellele vastavalt ka veebikeskkond koos kõige vajalikuga. Tulemuseks on veebileht, millel on lihtne navigeerida, kus toimivad funktsionaalsused, toote-eelised on hästi illustreeritud ning välja paistab ka hea brändiesitlus. Oliver Oberg: „Sileni puhul oli näha, et klient on lehe arendamisse erakordselt suure panuse andnud. Lisaks lehe toimivusele, heale ja puhtale disainile lisas viimase täpi sisu – 3D, tootevideote art direction ja visuaalne apetiitsus.“ Kindlasti jääb Sileni veebileht järgmiste disainikonkursside hindamistel kõrgetasemeliseks mõõdupuuks.


Fotol: Veebidisaini kategooria võitis Silen (disainilahendus DUX)

Kokkuvõtvalt saab öelda EDA2024 veebidisaini projektide kohta: kvaliteetne ja kliendile orienteeritud. Kõrvuti ühtlaselt kõrge kvaliteediga oli tore näha agentuuride eristumist. Järgmistele konkurssidele ja edasisele mõeldes toob Helen Susan Selirand välja, et võiks isegi tugevamalt eristuda: ”Tahaks julgemalt oma vimkat näha!“.

Digitaalsete toodete ja rakenduste disaini kandidaatidest kasvas sel aastal välja ka disainiauhindade kategooriateülese Elumuutva Disaini laureaat

Digitaalsete toodete ja rakenduste projektid on väga töömahukad – projektid on pikad, neid on keerukas omavahel võrrelda ja seetõttu on raske ka hinnanguid anda. Järjest olulisemaks saab selliste projektide puhul ”pakendamine” – et esitatud materjalides oleks ka sisuline info ning kirjeldus projekti kohta. Digitaalsetes rakendustes jääb visuaalne väljendus sekundaarseks, tähtsam on, millist probleemi toode lahendab. Projektide ning lahenduste olulisusele pingereas annab kindlasti kaalu ka nende valdkonna kriitilisus ühiskonnas.

Digitaalsete toodete ja rakenduste disaini kandidaatidest kasvas sel aastal välja ka disainiauhindade kategooriateülese Elumuutva Disaini laureaat MinuGeenivaramu, mille esitas konkursile Outl1ne.

Fotol: Elumuutva Disaini laureaat MinuGeenivaramu

MinuGeenivaramu oli suurepärane näide disaini võimest kujundada ühiskonna arvamusi ja mõjutada elusid. ”MinuGeenivaramu projekt näitab, milline mõju on disainil keeruka andmestiku arusaadavaks ja huvitavaks muutmisel. Just disaineri panus kogemuse loomisel on aidanud sellel projektil tuua esile geenides peituvatel andmetel ja ühiskonnas laiemalt personaalse meditsiini võimaluste osas huvi tekitada!” kinnitab Helen Susan Selirand. MinuGeenivaramu puudutab väga isiklikult 300 000 kasutajat, kes jäävad portaali iseennast uurima, kes tahavad ja saavad sealset infot lihtsalt oma tuttavatega jagada. Lisaks võib lugeda keskkonda üheks inimese tervisemurede avastamise teekonna alguspunktiks, mis annab teenusele veelgi olulisema mõõtme.

Vähemoluline polnud ka nominentide seas olnud Terviseportaal, mida on ammu pikisilmi oodatud. Hinnati väga seda keerukusastet, millest lehe arendajad (DUX ja Iglu) pidid ’läbi närima’. Terviseportaali teenuse mõju ulatus on väga hästi läbi mängitud, disain toetab kasutajamugavust ja -kogemust ning loogilist viisi, kuidas oma terviseandmetele ligi saada. Eraldi sai plusspunkte rakenduses toimiva ligipääsetavuse aspekt – olla päriselt kõigile kasutajatele kättesaadav, sh ka neile, kel on füüsilisi või majanduslikke takistusi arstiabile.

Citizen OSi (esitaja DUX) saab välja tuua kui hea näite ühiskonna- ja keskkonnaküsimuste otsustusprotsessi kaasamise mõjust. Kuigi lehe üldmulje on pisut liiga kirju, on siin hästi lahendatud funktsioonid nagu ideede kogumine, suhtlus ja kogukondadele hääle andmise võimalus.

Bitwebi arendatud REMIS – Resource Management Information System on avaliku sektori tarbeks loodud platvorm, mille abil hallata suursündmuste ressursi planeerimist – näiteks presidentide visiidid, piirikaitse jm. Mahukas süsteem, mille kokkupanek eeldab hästi läbimõeldud disainiprotsessi. “Loodud süsteem on oluline just avaliku sektori sisese tööriistana. Omaette väärtus on, et oleme Eestis jõudnud selliste tööriistade disainimiseni”, kinnitab Helen Susan Selirand.

Platvormi loodud Lennusadama interaktiivne meedia sai plusspunkte väga muuseumi kontekstis loodud lahenduse eest. Projekt eristus teistest nominentidest oma mängulisusega - viis, kuidas digitaalne maailm on pandud elama füüsilises ruumis. Oli näha, et suure töömahuga oli saavutatud eesmärk: selgitada lihtsate vahenditega eksponaate ja muuta kogemus huvitavaks. Oliver Oberg: ”Lennusadama projekt oli üks lemmikuid – tekitas tunde, et peaks uuesti minema näitust vaatama!”

Digitaalsete toodete ja rakenduste valdkonna projektidele ja kategooriale tagasi vaadates saab kinnitada, et oskame keerulisi infosüsteeme luua ja julgeme neid teistelegi näidata. Järgmistel konkurssidel on ehk lootust, et ka erasektoril on indu enda kasutajamugavust arendavate süsteemidega välja tulla.

Et hindamisprotsess ja rakendustest arusaamine sujuks paremini, loodab žürii järgnevatel kordadel näha ka enam testkontosid ja videosid kliendi teekonnast, et saaks staatilisest pildist ehedama kogemuse ja ise ”asja sisse minna”.

//

Disainiauhindade artiklite sarjas vaatame tagasi EDA2024 konkursile.

ADC*E digitaalsete toodete ja rakenduste disaini ning veebidisaini kategooria nominente kommenteerivad žürii esimees Kristian Lember (DUX), žürii liikmed Oliver Oberg (2ood) ning Helen Susan Selirand (Trinidad Wiseman).

Iga kahe aasta tagant väljaantavaid Eesti Disainiauhindu korraldab Eesti Disainikeskus koos Eesti Disainerite Liidu, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga.

www.eestidisainiauhinnad.ee